Van Verkouden to Viking - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Anne Aarts - WaarBenJij.nu Van Verkouden to Viking - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Anne Aarts - WaarBenJij.nu

Van Verkouden to Viking

Blijf op de hoogte en volg Anne

24 Februari 2014 | Noorwegen, Oslo

Inmiddels, een maand later dan mijn vorig verslag, heb ik me bedacht dat sommigen wel weer geïnteresseerd zouden zijn in een kleine update. Ik zit hier nu 1,5 maand en de tijd vliegt, echt ongelofelijk. Ik ben druk bezig met studeren, want dat doen ze hier in Noorwegen. Waar Erasmus in Spanje, Italië en een aantal andere Zuid-Europese landen nog wel eens het imago van halfjaartje feesten en vooral niet te veel studeren heeft, is dit absoluut niet wat op gaat in Noorwegen: Ik leer erg veel! Mijn Noors gaat elke dag vooruit door een behoorlijk intensieve cursus en ook mijn andere cursussen zijn interessant en zeer educatief. Voor zo ver het gedeelte over mijn studie hier. Nu het meer interessante: de rest!

Vorige keer schreef ik over het bizarre feestgedrag van de Noren. Het is nog steeds zo. De mensen gaan volledig uit hun dak omdat er eigenlijk niet zo veel feestjes zijn: maar eens in de drie weken. Dit zijn dan de feestjes georganiseerd door de Noorse student association: Det Norske Studentersamfund. Natuurlijk heb je hier ook clubs en kroegen, maar die zijn weinig geschikt voor de buitenlandse studentenportemonnee. Wat mensen hier meer doen ik gewoon een hoop drank voor jezelf kopen (blikken bier en/of cider) en dan bij iemand in de keuken gaan zitten en drinken maar.
Ook leuk!
In mijn eerste week hier ben ik echt ontzettend niet normaal verkouden geweest, maar nu functioneer ik helemaal prima hier en ik voel me ook thuis. Dit is mede te danken aan het feit dat ook hier de zon bereik heeft, zo heb ik een week geleden ontdekt. Ongelofelijk!

Wat ook zorgt dat ik me thuis voel hier in Oslo zijn de sportfaciliteiten voor studenten. Ik ben dagelijks te vinden in ofwel fitnessruimte, maar vooral in het zwembad. Je hoeft geen tijden te reserveren en je kunt zo lang blijven als je wilt! Ik ga deze week voor het eerst meetrainen met de OSI studentenzwemclub, maar als ik zie wat ze voor trainingsschema's hebben, kan ik met zekerheid zeggen dat ze het in Nijmegen toch een heel stuk beter doen. Maar we zullen zien!

Inmiddels heb ik ook mijn eerste bezoeker gehad: Erik! Met hem ben ik op de toeristische toer gegaan en heb ik Oslo vanuit een ander punt leren kennen. Dit was het startpunt van een aantal maanden met maar twee vrije weekenden: Vrienden, ouders, trips naar Lillehammer en Tromso en waarschijnlijk ook een van de mooiste plekken in Oslo, het Sognefjord! Ik kan niet wachten om het land beter te leren kennen en het Noorderlicht te gaan opzoeken.

Tot slot nog een paar gekke ervaringen:
1: Spreek nooit iemand aan die in de "hurtigsvommingbaan" ligt maar iedereen ophoudt of hij misschien even aan de kant wil wachten tot iedereen hem gepasseerd heeft. Dit is een zware persoonlijke belediging en de persoon in kwestie zal het bad verlaten en de badmeester zal je een chagerijnig lesje geven over de Noorse normen en waarden: sorry!
2: Noorse taxichauffeurs veranderen in GTA/Need for Speed/Fast&Furious-mobilisten zodra ze erachter komen dat buitenlandse pinpassen niet werken op hun betaalautomaat op zoek naar een geldautomaat. Wel in een zeer (lees "veel te") korte tijd het centrum van Oslo gezien.
3: Het kan voorkomen dat er ineens politie in je hal staat omdat je buurvrouw een gezochte crimineel zou zijn. Ze zien er echter uit als de plaatselijke punkband en om politie-ID vragen is dan ook geen slecht idee. Er vervolgens achter komen dat ze echt agenten zijn en ze helpen met hun kwestie is dan ook een vreemde zaak om je ontbijt voor te moeten onderbreken.

Dit was het weer voor nu. Over een maand schrijf ik misschien als ik er aan denk wel een nieuw blog. Ha det bra!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2014

Den siste uke :(

22 April 2014

Lente!! (ja dat bestaat hier ook)

24 Februari 2014

Van Verkouden to Viking

26 Januari 2014

When in Norway, do as the Norwegians do.

16 Januari 2014

Ankom!!
Anne

Actief sinds 16 Jan. 2014
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 3013

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: