When in Norway, do as the Norwegians do. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Anne Aarts - WaarBenJij.nu When in Norway, do as the Norwegians do. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Anne Aarts - WaarBenJij.nu

When in Norway, do as the Norwegians do.

Blijf op de hoogte en volg Anne

26 Januari 2014 | Noorwegen, Oslo

Hei vennene mine!

Inmiddels zit ik bijna twee weken in het besneeuwde en toch eigenlijk zeer koude Oslo. Het wennen ging eigenlijk bizar snel, simpelweg omdat veel hier op de Nederlandse gang van zaken lijkt, maar dan beter geregeld. Oslo is echt een prachtstad. Het centrum heeft veel weg van Parijs/Londen, maar al snel daar buiten zie je hele wijken vol met van die leuke houten huizen in allerlei kleurtjes. Van alle hoofdsteden die ik ooit heb bezocht, is dit de eerste waarvan ik oprecht kan zeggen dat ik er zou kunnen wonen. Voor de mensen die nu spontaan een hartaanval krijgen: "zou kunnen" betekent niet dat ik het ook ga doen. Ik kom gewoon terug hoor! Voor de mensen die daar weer een hartaanval van krijgen: sorry.
Mijn colleges zijn inmiddels ook gestart. Ik heb heel verstandig gekozen voor vakken die in het Engels worden gegeven, omdat mijn Noors nou nog niet echt top is, maar ik had het net zo goed wel in het Noors kunnen doen. Die docenten spreken met zo'n zwaar accent dat het praktisch onverstaanbaar is. Gelukkig heb je nog de powerpoints vol met spelfouten!
Toen ik hierheen ging had ik natuurlijk verwachtingen van Noorwegen en Noren. Het land zelf voldoet redelijk aan de verwachtingen, de Noren zelf absoluut niet. Je hoort altijd dat Scandinavië vol zit met lange, blonde mensen, toch? Ik heb er, denk ik, drie gezien. De meisjes hebben vaak donker of donker geverfd haar en zitten helemaal dicht gesmeerd met make-up en de mannen zijn niet bepaald lang. Ik weet niet wat er is gebeurd, maar het vikingbloed is een beetje opgedroogd denk ik. Gelukkig zijn het wel allemaal hele vriendelijke en behulpzame mensen! voor alle keren dat ik even niet meer wist welke bus of metro te moeten hebben ,of welk faculteitsgebouw waar stond, was er een zeer aardige Noor die mij graag hielp.
Ik heb gisteren mijn ook eerste echte Noorse feest gehad. Het was het semester start feest en het was bijzonder! voor een feestje heb je hier het fenomeen "vorspiel". Dus ik heb samen met een aantal internationale studenten vorspiel gehad en daarna door naar Chateau Neuf, de "sociëteit" van de studentengemeenschap hier. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Meisjes hadden praktisch niets aan (al geloof ik dat zo'n laag make-up ook wel isoleert) en dat met -8! Ze weten wel hoe ze moeten feesten hier. Iedereen ging echt volledig uit zijn dak en dronk zich ook uit zijn dak. Het feestje begon rond 2 uur wel een beetje leeg te lopen, dus zijn wij ook rond 2.30 naar huis gegaan. Gelukkig waren ik en mijn flatgenootje slim genoeg om niet op te zoeken hoe we eigenlijk terug naar Bjerke kwamen. We hebben dus aan bijna iedereen die we tegenkwamen gevraagd: "Do you happen to know how we can get to Bjerke?" Het standaard antwoord was eigenlijk "What is Bjerke?". Goed om te weten dat deze flat volledig aan de Noren voorbij is gegaan. Gelukkig vonden we al snel een bushalte en waren we om half 5 al thuis! Tijdens deze twee uur durende reis hadden we gelukkig wel on-ride entertainment van onder andere een veel te opgefokte Ier en wat dronken locals.
Zoals jullie lezen heb ik nogal veel indrukken en ook wat schokken te verwerken gehad, maar dat is het allemaal waard! Het is hier echt heel leuk en gezellig en ook gewoon oprecht heel mooi. Volgende week ga ik een trip naar Tromsø plannen om het noorderlicht te zien!

Ha det bra!

  • 26 Januari 2014 - 15:27

    Else:

    Klinkt allemaal leuk, hoor Anne! En het noorderlicht, fantastisch!! Ik ben jaloers...
    Geniet ervan!
    Liefs,
    Else

  • 26 Januari 2014 - 16:33

    Simone:

    Leeeeuk Ennie! Haha die busreis doet het 'm wel..
    Hoe is men daar met de fiets? Is dat al zo geïntegreerd als in Nederland of doet men daar niet aan?
    Enfin ik mis de foto's alleen nog :D haha

    Luts of luf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2014

Den siste uke :(

22 April 2014

Lente!! (ja dat bestaat hier ook)

24 Februari 2014

Van Verkouden to Viking

26 Januari 2014

When in Norway, do as the Norwegians do.

16 Januari 2014

Ankom!!
Anne

Actief sinds 16 Jan. 2014
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 3007

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: